teisipäev, 2. november 2010

Arvutite kasutamisest matemaatika ja loodusainete õpetamisel Küprosel

1.-5. novembrini on allakirjutanul võimalus osaleda Archimedese SA poolt rahastataval haridusjuhtide (endine Arioni programm) õppelähetusel Küprosel. Teemaks on „Tehnoloogia kasutamine matemaatika, loodusainete ja tehnoloogia efektiivsel õpetamisel“ . Tradidtsiooniliselt toimub nendel õppelähetustel töö viiel päeval - esmaspäevast reedeni. Osalejad (tavaliselt 5-15 inimest erinevatest Euroopa riikidest) elavad sel ajal ühes hotellis ja on praktiliselt kogu nädala hommikust õhtuni koos. Nädala lõpuks valmib osalejatel raport ehk hinnang õppelähetusel nähtu –kuuldu kohta. Nii saavad riikide esindajad teada anda enda maa kogemustest ja vastu teiste riikide positiivseid kogemusi. Nii on ka meie nädal planeeritud. Alustame hommikuti 8-9 ajal, käime erinevates koolides. Õhtupoolikul tegeleme raporti kirjutamisega. Oluline on, et õppelähetusel osaleja ei jätaks kogetut vaid enda teada, vaid jagaks seda võimalikult paljude asjast huvitatutega. Mina kavatsen jagada kõige värskemaid muljeid selles ajaveebis.

Enne algust

Et Küprosel on meie mõistes veel suvi, siis tulin siia juba mõned päevad varem. Elamiseks on korraldajad meile valinud ühe Limassoli parimatest hotellidest - päris mere kaldal asuv Appolonia Beach Hotel. Sooja on siin 25-30 kraadi, vesi meres 21-23 ja basseinis 25 kraadi. On olnud ka natuke vihma. Tänu sellele on aga peale kuuma suve kõik õitsema läinud.

Vaade meie hotelli aknast:


Matemaatilised puud:

See on mu lemmikpuu, nime kahjuks ei tea:

Esimene päev - 1. november

Eile õhtul oli meil hotellis tutvumiskoosolek. Osalejad on pärit Rootsist, Norrast, Prantsusmaalt, Lätist, Tšehhist, Saksamaalt, Itaaliast, Hispaaniast, Portugalist. Tänase päeva olime Limassoli Lanitio lütseumis (meie mõistes gümnasiumis). Kuulasime väikest tervituskontserti selle kooli õpilastelt ja vaatasime õpetaja Augustina Telemachou matemaatikatundi ( tunni konspekt on siin), kus lahendati ekstreemumülesannet. See oli väga õpetlik tund selles mõttes, kuidas ühele ülesandele leiti palju erinevaid lahendusviise. Õppida oli ka sellest, kui hästi oli visualiseeritud.

Hea meel oli sellest, et kolleegid tõid positiivsena esile just need aspektid, mida meiegi oma uues ainekavas rõhutame. Veidi meenutas see tund Agu Ojasoo ettekannet matemaatikaõpetajate päevadel Värskas. Tund toimus arvutiklassis, kus olid sülearvutid igale õpilasele ja projektor.


Selles klassis ei saa matemaatikatundi väga tihti teha. Tunniks tuleb registreeruda ja umbes kuus korra või paar vast saab. Enam-vähem sama olukord on ka paljudes meie koolides. Projektoreid ei ole selles koolis veel kõigis klassiruumides. On ainult ainekabinettides (füüsika, keemia). Puutetahvleid neil veel koolis pole. Alles käivad arutelud, kas tasub raha kulutada nende peale. Arvatakse, et kui pole tõendeid , et õpitulemused nende tahvlite abil paranevad, siis ei tasu osta.

Mr. Ninos Josephidese ettekandest saime teada Küprose haridussüsteemist, mis on üsna tsentraliseeritud. Väikese riigi puhul ilmselt otstarbekas. Väga huvitav tundub nende digitaalne õppematerjalide kogu. See on haridusministeeriumi ja eurorahade toel loodud keskkond.

Tunnike aega oli meil täna selleks, et osalejad saaksid oma riikidest midagi rääkida. Mina rääkisin Tiigrihüppest ja tutvustasin Tiigrimatemaatika projekti tegevusi. Tundus, et meie Tiigrimatemaatika projekt pakkus kollegidele huvi. Loodan, et mul tekib võimalus ka meie T-algebra programmi lähemalt näidata.

Küprosel võetakse meid ülihästi vastu. Õppelähetuse organiseerija on Antreas Trakhosis (pildil) Küprose haridusministeeriumist. Väga osavalt on ta ühe päevaga osanud meie grupi tervikuks liita.

Homme sõidame Nikosiasse. Alates 1974.aastast on 37% Küprosest okupeeritud türklaste poolt, kaasa arvatud osa pealinnast. Sellest on siin palju juttu.

2. päev - 2. november

Nicosia äärelinnas külastasime andmekeskust (Data Center), kuhu tulevad kokku juhtmed Küprose koolidest, esialgu veel mitte kõigist. Saime teada nende koolide virtuaalsest kogukonnast (Intranet), kus puuduvad koolidevahelised piirid. Esitlus on siin.

Andmekeskuses:


Nicosias külastasime ka kooli: Lyseum of Apostolos Markos. Nagu igal pool, võeti ka siin meid väga soojalt vastu. See kool oli meie mõistes suur gümnaasium. Mulle meeldis kooli suur sisehoov, kus oli mõnus vahetunni ajal olla (30 kraadi oli sooja väljas, ruumides aga hea jahe).



Kuulasime Irena Damianou ettekannet sellest, kuidas nähakse Küprosel IKT efektiivset kasutamist õppetöös ja mida selle heaks tehakse. Selles koolis vaatasime ka õpetaja Savvas Savva füüsika tundi. Väga meisterlikult oli siin IKT vahendeid kasutatud. Teemaks olid liikumisgraafikud. Tund algas sellega, et üks õpilane liikus klassi ees ja sensori abil tekkis ekraanile tema liikumisgraafik. Järgnesid mitmesugused huvitavad ülesanded, mida võib vaadata siit. Klassiruumis olid mõned arvutid seinte ääres laudadel ja vajalikul hetkel tõstsid õpilased need lauale, et rühmade probleeme lahendada.
Pealelõunal jalutasime Nicosias. Käisime ka selle okupeeritud osas. Poole tänava pealt saab Euroopast Aasia.
Knut on kätte saanud Türgi viisa ja võib minna üle piiri:

Siin on näha nii Küprose kui Türgi lippe:

Kommentaare ei ole: